Hurtigt overblik… til når du skal købe ind

Gluten vs glutenfri

Jeg har her samlet en lille oversigt over de mest brugte ting i et køkken og de alternativer vi har.

INDEHOLDER GLUTEN:

Gluten er en betegnelse for et protein, som findes i hvede, rug og byg.

Hvedemel, durumhvede, grahamsmel, fuldkornshvedemel, sigtemel, hvedeklid, hvedekim, hvedekerner, mannagryn, semulje, bulgur, couscous, spelt, urhvede, emmer, enkorn, rugmel , rugkerner og byggryn

NATURLIGT FRI FOR GLUTEN:

En fødevare kan fra naturens side være fri for gluten, men hvis den kommer i kontakt med gluten, når den bliver dyrket, produceret, pakket osv, vil der være spor af gluten i varen og det er derfor altid vigtigt at tjekke indholdsbetegnelsen.

Majsmel, majsstivelse, kartoffelmel, boghvedemel, rismel, sojamel, tapioka, quinoa, polenta, kikærtemel, hirsemel.

Ris, boghvedegryn, majsgryn, hirseflager, sagogryn, sesamfrø, birkes, solsikkekerner, græskarkerner, loppefrøskaller, hørfrø, kokosmel

Kød (fersk, frossent, røget og saltet), fjerkræ, fisk, indmad, æg.
Kartofler og grøntsager (friske og konserverede).
Frugt (frisk, tørret, frosset eller konserveret),
kokos, nødder, mandler.
Mælk, syrnede mælkeprodukter (uden mysli), ost.
Margarine, smør, olie, minarine.
Saft, juice, sodavand, vin, spiritus.

2 Comments on Hurtigt overblik… til når du skal købe ind

  1. Charlotte
    14. januar 2016 at 12:17 (4 år ago)

    Dejligt med denne oversigt, tak og tak for at inspirere til en sund og glutenfri livsstil <3

    Svar
    • Glutenfri hverdag
      14. januar 2016 at 15:38 (4 år ago)

      Tusinde tak søde Charlotte, sikke nogle dejlige ord, de går mig rigtig glad ………og tak for din inspirerende blog ❤️. Dejlig dag til dig

      Svar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *